How to calculate CPM cover with the CPM formula

Hoe CPM te berekenen

hoe u cpm berekent: CPM = (kosten ÷ vertoningen) × 1000. Eenvoudig voorbeeld binnenin.

Gepubliceerd op February 7, 2026
digital marketingadsmetricsCPM
how to calculate cpm cover with CPM formula

hoe u cpm berekent is slechts een simpele vraag:
Hoeveel heb ik betaald voor elke 1000 keer dat mijn advertentie werd weergegeven?

Zie het als snoep.

  • Je betaalt wat geld (kosten)
  • Mensen zien uw advertentie (vertoningen)
  • CPM vertelt u de prijs voor 1.000 vertoningen

Wat betekent CPM?

CPM betekent kosten per duizend vertoningen (“mille” = duizend).
Het is een populaire manier om bekendheidskosten voor campagnes en plaatsingen te vergelijken.

Nuttige referenties:

  • Help voor Google Ads (CPM/zichtbare CPM): https://support.google.com/google-ads/answer/6310
  • Wikipedia (kosten per mille): https://en.wikipedia.org/wiki/Cost_per_mille
  • Investopedia (CPM): https://www.investopedia.com/terms/c/cpm.asp

De CPM-formule

Hier is de hele formule:

CPM = (kosten ÷ vertoningen) × 1000

Klein voorbeeld

Laten we zeggen:

  • Kosten = $120
  • Vertoningen = 50.000

CPM = (120 ÷ 50.000) × 1000
CPM = 0,0024 × 1000
CPM = € 2,40

U betaalde dus € 2,40 per 1000 vertoningen.

how to calculate cpm formula and example

Hoe bereken je CPM in 3 stappen?

  1. Vind uw kosten (hoeveel u heeft uitgegeven)
  2. Vind uw vertoningen (hoe vaak de advertentie is weergegeven)
  3. Doen: (kosten ÷ vertoningen) × 1000

Dat is alles. Dat is het volledige antwoord ‘hoe wordt cpm berekend’.

Snelle geestelijke gezondheidscontrole (zodat je weet dat het niet verkeerd is)

  • Als het aantal vertoningen omhoog gaat maar de kosten hetzelfde blijven, moet de CPM omlaag gaan
  • Als de kosten stijgen maar het aantal vertoningen hetzelfde blijft, moet de CPM stijgen

Als uw CPM er vreemd uitziet, gebruikt u mogelijk het volgende:

  • klikken in plaats van vertoningen, of
  • het vergeten van de “× 1000”.

Waarom toont mijn platform vCPM?

Soms tellen platforms alleen zichtbare vertoningen (de advertentie had een reële kans om gezien te worden).
Google Ads noemt dit vaak vCPM (zichtbare CPM).
Uw CPM-berekening kan dus veranderen als het getal 'vertoningen' 'zichtbare vertoningen' is.

CPM vs vCPM viewable impressions explained

Waar CPM goed voor is (en wat niet)

CPM is goed voor:

  • Vergelijking van bekendheidskosten voor verschillende campagnes/plaatsingen

CPM alleen is niet voldoende:

  • CPM vertelt u geen klikken of verkopen
    Kijk ook naar CTR/CPC/CPA om de prestaties te beoordelen.